Ми користуємося електрикою щодня, й уявити сучасну цивілізацію без електроенергії просто неможливо. Її повсюдне поширення вчені передбачали ще кілька століть тому, і, як показала практика, вони мали рацію. Якби енергія раптом зникла, світ завалився б відразу.
- Термін «електрика» (англ. «electricity») придумав лікар королеви Єлизавети Вільям Гілберт. Уперше це слово він використав у праці, присвяченій дослідам із наелектризованими тілами, яку опублікував 1600 року.
- Першу у світі електростанцію, що забезпечила електропостачання 85 будинків на Перл-стріт, було створено зусиллями Томаса Едісона 1882 року. Спочатку люди боялися електрики, і навіть забороняли своїм дітям наближатися до джерела світла.
- Вперше дані про людей, які зазнали ударів струмом, з'явилися в давньоєгипетських текстах у 2750 році до нашої ери. Всьому виною риби! Так, саме риби! Зокрема, електричний сом, здатний видавати імпульси струму до 360 Вольт. Вода є хорошим провідником електрики – саме тому, наприклад, не можна купатися під час грози, оскільки можна стати жертвою блискавки, що потрапила у водойму. Однак не всі знають, що струм проводять не самі молекули води, а домішки, що містяться у воді, іони різних мінеральних солей. А ось дистильована вода, в якій майже немає солей, є діелектриком, і струм вона не проводить.
- Американський президент Бенджамін Франклін провів великі дослідження електрики у 18 столітті, і саме він винайшов громовідвід.
- Електричні вугри можуть вразити електричним струмом напругою близько 500 вольт для самооборони і під час полювання.
- Найбільше у світі джерело електроенергії – кам'яне вугілля. Спалювання вугілля в топках котлів нагріває воду, а пара, що піднімається, обертає турбіни генераторів.
- На електричні явища першим із учених звернув увагу Фалес Мілетський. Давньогрецький філософ розмірковував над тим, що бурштинова паличка, якщо потерти її об шерсть, починає притягувати шерстинки, але далі роздумів справа в нього не пішла.
- Електричний струм не має маси або ваги.
- Швидкість електричного струму практично збігається зі швидкістю поширення світла.
- Кількість енергії, яка використовується звичайними домогосподарствами в США для кондиціонування повітря, становить приблизно 20% від споживання електроенергії в країні.
- Майже чверть електроенергії в Бразилії виробляється однією електростанцією, «Ітайпу».
- Понад половину всієї енергії у Швейцарії виробляють гідроелектростанції, а решту - атомні електростанції. У підсумку, енергетична галузь країни майже не виробляє шкідливих викидів в атмосферу.
- Нервові імпульси в наших тілах являють собою саме електричні сигнали.
- Людський мозок виробляє кількість електроенергії, достатню для того, щоб живити 10-ватну лампочку.
- Перший працездатний електромобіль був побудований 1891 року американським винахідником Вільямом Моррісоном.
- За старих часів місце розряду блискавки в землю вказувало грабіжникам скіфських курганів, що саме тут зариті скарби. Просто блискавки частіше б'ють у кургани, що містять металеву «начинку».
- Світлодіодні лампи споживають близько однієї шостої електроенергії, яку споживають звичайні лампи.
- В Ефіопії електрика з'явилася 1896 року, після того як імператор Менелік II наказав запровадити смертну кару на електричному стільці, але зрозумів, що це марно робити в країні без електрики.
- Першими чотирма домашніми приладами, які живилися від електроенергії, були швейна машина, вентилятор, чайник і тостер.
- Багдадська батарейка - месопотамський артефакт парфянського періоду, який вважають древнім гальванічним елементом, батарейкою, створеною за 2000 років до народження всім відомого Алессандро Вольта.
- Небезпечною в електричному струмі є не напруга, а його сила, яка вимірюється в амперах. За певних умов навіть 12-вольтова батарейка може завдати серйозної шкоди.
- Клей, яким павуки покривають нитки павутини, не просто утримує комах, що пролітають. Завдяки своїм електростатичним властивостям він сприяє ще й тому, що нитки павутиння самі витягуються до комах, які в процесі польоту і тертя об повітря накопичили на собі статичний заряд.
- Багато поколінь японських фермерів, які вирощують гриби, помічали збільшення їхнього росту в тому місці, куди влучила блискавка. У 2010 році вчені Іватського університету опублікували результати досліджень, під час яких піддавали гриби впливу штучно створених блискавок. Виявилося, що електричні розряди від 50 до 100 тисяч вольт дійсно збільшують продуктивність для 8 із 10 досліджених видів.
- Бджоли під час польоту через тертя повітря об волоски на тілі накопичують на собі позитивний заряд, а квіти зазвичай мають негативний заряд. Уже давно відомо, що завдяки такій різниці пилок із квітки буквально перелітає на тіло бджоли. Але нещодавні експерименти допомогли виявити, що бджоли та джмелі можуть витягувати з характеристик електричних полів корисну для себе інформацію. Наприклад, змінене поле рослини після візиту однієї бджоли може повідомити іншій, що нової порції нектару в квітці ще немає.
- Наприкінці 19 століття між винахідниками постійного і змінного струму Т. Едісоном і Н. Теслою розгорілася справжня війна. Було зроблено спробу в законодавчому порядку унеможливити передачу змінного струму за допомогою ЛЕП. Однак, як відомо, перевагу згодом все-таки було віддано змінному струму.
- Найбільш енергоємними будівлями на всій планеті є лікарні великих мегаполісів.
- Одна сучасна електростанція здатна виробляти електрику в обсягах, достатніх для постачання 180 000 житлових будинків.
- Цікаво, що до широкого використання змінного струму, отриманого ще в 30-х роках 19 століття, приступили лише через 70 років! Передачу змінного струму за допомогою високовольтних ЛЕП намагалися навіть заборонити законом. Серед противників змінного струму був і Томас Едісон.
- Першим ученим, який загинув під час досліджень електрики, був соратник і друг Михайла Ломоносова, Георг Ріхман. Він провів у свій будинок дріт від встановленої на даху залізної жердини і досліджував електрику під час гроз. Одне з таких досліджень закінчилося трагедією.
- У 1874 році в Росії було зроблено спробу скоротити витрати електроенергії під час її транспортування, використовуючи для цього залізничні рейки. Інженер Ф. Піроцький використовував одну з рейок як прямий дріт, а другу – як зворотний. Ідея створення на цій основі міського транспорту виявилася небезпечною для пішоходів і отримала своє застосування набагато пізніше в сучасному метро.